De McKenzie Methode

Bij Fysiotherapie Bagijneweide behandelen we een aantal van onze patiënten met pijnklachten aan de wervelkolom en/of ledematen volgens de McKenzie Methode®. Dit doen we met name bij mensen waarbij de oorzaak van de rug- en nekklachten onbekend is. In deze blog leggen we uit wat de McKenzie Methode® is.

De McKenzie Methode®, die ook Mechanische Diagnose en Therapie® (MDT) wordt genoemd, is meer dan 30 jaar geleden in Nieuw Zeeland ontwikkeld door fysiotherapeut Robin McKenzie. Inmiddels wordt deze, wetenschappelijk onderbouwde, methode wereldwijd door hier speciaal voor opgeleide fysiotherapeuten toegepast en worden goede resultaten bereikt bij vooral patiënten met onbegrepen nek- of rugklachten, al dan niet met uitstraling naar armen of benen. De McKenzie Methode® heeft tot doel klachten snel te laten verdwijnen en ervoor te zorgen dat klachten zich in de toekomst niet herhalen.

De behandeling volgens de McKenzie Methode®
Een behandeling start altijd met een zeer uitgebreid bewegingsonderzoek. Met behulp van steeds herhalende bewegingen worden de klachten in beeld gebracht. De manier waarop de klachten en de beweeglijkheid veranderen door de bewegingen, geeft de therapeut zeer waardevolle informatie over het in te zetten behandeltraject. Ook wordt zo duidelijk of de klachten mechanisch van aard zijn en of ze dus voor behandeling via de McKenzie Methode® in aanmerking komen.

Zelfwerkzaamheid
Als duidelijk is dat de McKenzie Methode® de manier van behandelen wordt, geeft de fysiotherapeut de patiënt een aantal zeer specifieke, eenvoudige oefeningen, waarmee hij of zij zelf aan de gang gaat. Hierdoor zullen de klachten snel verdwijnen. Soms worden de oefeningen ondersteund door andere fysiotherapeutische behandelingen, zoals manipulatie, maar dit is lang niet altijd het geval en is het alleen de patiënt die via zelfwerkzaamheid werkt aan een effectief herstel. Uiteraard kijkt de fysiotherapeut ook naar houding en beweging in het dagelijks leven, zodat klachten in de toekomst voorkomen kunnen worden.

Welke klachten kunnen behandeld worden met de McKenzie Methode®?

De McKenzie Methode® wordt vooral toegepast bij klachten, als:

• Langdurige rugpijn
  • Schouderpijn
  • Uitstralingspijn in arm of been
  • Spit en acute nekpijn
  • Whiplash
  • Klachten na een ongeval.

Wilt u weten of uw klachten verholpen kunnen worden met behulp van de McKenzie Methode®? Neem dan contact op met Fysiotherapie Bagijneweide in Zwolle.