Incontinentietherapie bij urineverlies

Incontinentie, of het ongewild verliezen van urine, is een veelvoorkomende aandoening. Het wordt vaak vooral in verband gebracht met ouderdom, maar het komt werkelijk in alle leeftijden voor. In totaal wordt er geschat dat zo’n 15 procent van de mensen in westerse landen last heeft van urineverlies. Gelukkig zijn er verschillende therapieën en behandelingen beschikbaar die kunnen helpen bij deze vervelende aandoening.

Hoe werkt incontinentie?

De meest voorkomende vorm van incontinentie bij mannen is zogenaamde aandrang-incontinentie. Dit betekent dat de aandrang om te plassen zo sterk wordt dat het toilet niet meer op tijd bereikt kan worden.

De reden hiervoor is meestal een overactieve en prikkelbare blaas. De blaas wordt omgeven door spieren, waarmee de controle over het plassen wordt bewaakt. Als deze spieren zich aanspannen op een moment dat u dat niet wilt, dan moet u extra hard uw best doen om uw urine binnen te houden, wat dan vaak niet meer helemaal lukt. Verschillende blaasaandoeningen, zoals een vergrote prostaat of een blaasontsteking kunnen hieraan ten grondslag liggen, maar ook zenuwziektes zoals MS, dementie of Parkinson. Naast deze vorm van incontinentie komt er ook veel stress-incontinentie voor. Met name vrouwen kunnen hier last van hebben. Ook hierbij spelen de spieren van de blaas een belangrijke rol en kan er urineverlies optreden bij bijvoorbeeld niezen, hoesten, springen of sporten.

Wat is incontinentietherapie en hoe kan het helpen?
Omdat incontinentie altijd te maken heeft met de spieren van de blaas, kan de fysiotherapeut helpen de problemen te verminderen en u meer weerbaar te maken. Afhankelijk van de oorzaak van uw incontinentie zal uw fysiotherapeut een behandelplan met u maken waarbij de betrokken spieren, zoals de spieren van de blaas zelf, maar ook het hele spiergebied rond de bekken, te trainen en sterker te maken. Hoe beter de conditie van uw spieren is, hoe meer controle u erover heeft en hoe minder last u zult hebben van uw incontinentieproblemen.

Neem in de regio Zwolle eens contact op met Fysiotherapie Bagijneweide voor meer informatie over incontinentietherapie of een afspraak.