Meer over orthomoleculaire therapie

Soms zijn er gezondheidsproblemen waar geen duidelijke oorzaak voor gevonden wordt. Of misschien zit je gewoon niet goed in je vel, maar heb je moeite om aan te wijzen wat er mis is. Dit is waar orthomoleculaire therapie van pas komt; een eeuwenoude geneeswijze waarbij het gehele lichaam als systeem wordt bekeken. Lees hier meer

Orthomoleculaire therapie dankt zijn naam aan het Griekse “orthos-moleculair,” wat zoveel betekent als “de juiste moleculen.” Er wordt gekeken naar alle biochemische processen in het lichaam om een verklaring voor symptomen te vinden. De gedachte is dat disbalans in deze biochemie een ziektebeeld kan veroorzaken. In plaats van de focus te leggen op het lichaamsdeel waar de klacht zich voordoet, kijkt de orthomoleculair therapeut naar het gehele lichaam. Er wordt onder andere gekeken naar;

●       De bloedwaarden

●       Hormoonspiegel

●       Darmflora

●       Aanwezigheid van virussen, bacteriën of schimmels

●       Functioneren van de organen

●       Afvalstoffen in het lichaam

Leefstijl therapie als verrijking van orthomoleculaire geneeskunde
Waar een orthomoleculair therapeut vaak wordt geraadpleegd om de onderliggende oorzaak van sluimerende symptomen te vinden, is leefstijl therapie een fijne aanvulling op de behandeling ervan. Deze therapie is gericht op de gehele leefstijl van de individu, van voeding tot beweging, mindset en balans tussen inspanning en ontspanning. De leefstijl therapeut helpt mensen hun eigen gezondheid en vitaliteit te verbeteren door veranderingen aan te brengen in het dagelijks leven. Dit kan op de volgende manieren;

●       Voedingsadvies

●       Bewegingsschema’s

●       Mindfulness

●       Gezonde keuzes aanleren

●       Ongezonde gewoontes herkennen en afleren

Door beide vakgebieden te combineren kunnen er grote stappen gemaakt worden. De problemen die door middel van orthomoleculaire therapie worden gelokaliseerd, kunnen met leefstijl therapie worden verholpen of op z’n minst verminderd. De leefstijltherapeut helpt mensen om lichaam en geest terug in balans te brengen. Dit komt het welzijn en de gezondheid ten goede, waardoor lichamelijke en mentale problemen verlicht kunnen worden. Een orthomoleculair therapeut die tevens leefstijltherapeut is, is daarom een waardevolle aanwinst in de zoektocht naar meer vitaliteit en gezondheid.

Wil je meer weten over de samenwerking van orthomoleculaire therapie en leefstijl therapie? Fysiotherapie Bagijneweide heeft een praktijk in Zwolle. Maak een afspraak om jouw casus te bespreken met de therapeut.