Orthomoleculaire therapie

In 1968 introduceerde gerenommeerd wetenschapper Linus Carl Pauling (1901-1994) in het wetenschappelijke tijdschrift Science de term “orthomoleculaire geneeskunde”. Ortho komt van het Griekse woord Orthis wat juist, recht of gezond betekent. Moleculair betekent met betrekking tot de moleculen in het lichaam. Een mond vol, maar wat is orthomoleculaire therapie nu eigenlijk? De fysiotherapeuten van Fysiotherapie Bagijneweide zetten het voor jou op een rijtje.

Wat is orthomoleculaire therapie?

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat verkeerde voedingsgewoonten een rol spelen bij het ontstaan van tal van ziekten, waaronder hart- en vaatziekten, diabetes en kanker. Sinds een aantal jaar vindt daarom orthomoleculaire therapie steeds meer zijn weg in de wereld van de natuurgeneeskunde. Het uitgangspunt bij de orthomoleculaire therapie is om een optimale concentratie voedingsstoffen in iemands lichaam te realiseren. Vaak worden daarbij hoge doseringen vitamines en mineralen geadviseerd, op uw lichaam afgestemd, die vele malen hoger zijn dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH). Een ziekte zal volgens de orthomoleculaire geneeskunde namelijk eerder genezen bij een optimale concentratie van vitamines, mineralen, sporenelementen, eiwitten, vetten en koolhydraten in het lichaam.

Hoe werkt orthomoleculaire therapie?

De inname van goede, gevarieerde voeding vormt de basis van orthomoleculaire therapie. Orthomoleculaire therapeuten adviseren daarom vaak een op de persoon afgestemde voeding, waarbij biologische producten worden aangeraden en E-nummers juist worden afgeraden. Door middel van laboratoriumonderzoek van jouw bloed of afvalstoffen wordt onderzocht op welke punten verbeteringen mogelijk zijn. Naast aangepaste voeding worden vaak een of meerdere voedingssupplementen ter aanvulling geadviseerd, zelfs voor iemand die zich verantwoord voedt. Waarom? Allereerst omdat het vitamine- en mineralen-gehalte in onze voeding de afgelopen decennia fors is verminderd. Daarnaast zijn moleculaire deeltjes in onze leefomgeving ontstaan, al dan niet door toedoen van de mens, die elke dag in ons lichaam gedetoxificeerd moeten worden waardoor een grotere noodzaak voor extra vitamines, mineralen en omega-3 vetzuren is ontstaan. Om het lichaam hierbij te helpen, adviseert de orthomoleculair therapeut dus een aangepast voedingspatroon, aangevuld met vitamines en mineralen.

Bij welke klachten helpt orthomoleculaire therapie?

Orthomoleculaire therapie wordt bij Fysiotherapie Bagijneweide uit Zwolle onder andere toegepast bij artrose, artritis, osteoporose, fibromyalgie, diabetes en bij sportletsels. Ook is het toepasbaar bij vele andere ziekten en lichamelijke klachten, zoals aambeien, gewichtstoename, acne, ADHD en ADD, hartkloppingen, autisme, glutenintolerantie of -allergie, somberheid, hoge bloeddruk, zwangerschapswens, tandvleesontstekingen, slaapproblemen, reuma, huidproblemen en meer.